Dela den här berättelsen, välj din plattform!
Att anställa medarbetare är ett stort och viktigt steg för utveckling av företaget. Genom att anställa en medarbetare kan man få både egen tid genom att dela upp arbetsuppgifterna och ta sig an nya projekt och möjligheter. I denna artikel kommer vi gå igenom anställningsprocessen när man ska anställa en ny medarbetare.
Anställningsprocessen
När man har bestämt sig för att anställa en medarbetare på sitt företag är det dags att börja funder på anställningsprocessen. Anställningsprocessen kan du själv gör eller så kan du anlita ett bemanningsföretag som hjälper dig ta fram kandidater till rollen du vill tillsätta. Om du bestämmer dig för att sköta processen själv har vi några tips och saker man bör ha i åtanke för en lyckad anställningsprocess här nedan!
Skapa dig en bild av rollen och den kompetens du söker
När man börjar med en anställningsprocess måste man först och främst skapa sig en bild av vad man söker. Fundera över vad du vill åstadkomma med att anställa en medarbetare i företaget och vilken roll personen ska ta i företaget. Tänk även över hur det kommer se ut i framtiden i företaget och om du kommer att behöva anställa någon mer.
Att anställa någon med samma kvaliteter och kompetenser som en själv är väldigt lätt. Men fundera på om det är rätt riktning för företaget. Många gånger kan det iställer vara bättre att ta in någon med andra kvaliteter och kompetenser än en själv för att komplettera varandra. Planera vilka arbetsuppgifter du vill att den nya medarbetaren ska sköta samt om du vill ta in en anställd på heltid eller om det räcker med deltid.
Kostnad att anställa en medarbetare
Innan man börjar lägga ut annonser om rollen bör man också räkna på kostnaden av en anställd. Hur ser företagets budget ut? Väljer man en person med mer erfarenhet behöver man oftast betala en högre lön mot en person med mindre erfarenhet. Fundera på hur företagets situation ser ut, finns det tid att träna en anställd med mindre erfarenhet eller är det viktigare att ta in en person som kan sätta sig in i arbetet direkt?
Läs mer om hur du räknar ut kostnaden för en anställd här!
Annonsering
Det finns flera sätt att gå tillväga när du ska börja se dig om efter potentiella kandidater till rollen. Man kan höra sig omkring i sitt egna nätverk eller lägga ut annonser på olika rekryteringssidor. Man kan också som tidigare nämnt använda sig av en bemanningsföretag som sköter annonserna åt dig. Detta kan vara genom deras egna platform eller på andra rekryteringssidor. Då hjälper bemanningsföretaget dig med både att sammanställa en text som beskriver rollen samt urval och arbetsintervjuer.
Om du väljer att sköta rekryteringen själv ska du börja med att sammanställa texten du vill ha i annonsen. I texten ska det tydligt framgå vad det är för en roll, vilka kompetenser som krävs, hur mycket erfarenhet man förväntas ha inom samma eller en liknande roll och hur anställningsprocessen kommer se ut. Genom att tydligt skriva vad du söker samt vad man bör kunna för rollen slipper du gå igenom mängder med ansökningar som inte är relevanta för rollen. När detta är gjort är det dags att publicera annonser på en eller flera rekryteringssidor. Exempel på bra rekryteringssidor är Linkedin, Indeed och Glassdoor.
Arbetsintervju och tester
När man har gjort sina annonser är det dags att gå igenom kandidaterna för att bjuda in till arbetsintervju. Här kan man även lägga till personlighetstester och logiska tester för att gallra mellan kandidaterna för att se om personen passar för rollen. Dessa tester kan man inkludera antingen innan eller efter en arbetsintervju beroende på hur man vill att testerna ska fungera.
När man anställer till ett företag är det viktigt att personen passar in i kulturen och delar de värderingar som finns i företaget. I dessa fall kan det vara bra att genomföra ett personlighetstest innan man har intervju för att se att personen är passande för företagskulturen. Att inkludera tester i ett senare stadie kan hjälpa dig som rekryterar att verifiera att det man har diskuterat på anställningsintervjun återspeglas i testresultaten.
Detta ska du tänka på under arbetsintervju
När potentiella kandidater är framtagna och inbjudna till arbetsintervju bör du börja planera hur arbetsintervjun ska gå till. Nu har du chansen att riktigt lära känna kandidaten mer på djupet. Här är några tips på saker du bör tänka på under arbetsintervjuerna.
- Inled med att be kandidaten presentera sig själv och vad som lockade personen att söka rollen. Småprat kan hjälpa kandidaten att slappna av och öppna upp sig mer.
- Presentera företaget och rollen. Hur kommer arbetet se ut.
- Berätta sedan om hur intervjun kommer gå till och att det är okej att ta sig lite tid att tänka över sina svar och ställa frågor om något behöver förtydligas.
- Inkludera kompetensbaserade frågor där kandidaten själv får ge exempel över situationer där olika kompetenser framhävs.
- Ställ följdfrågor. Fråga hur kandidaten tänkte i situationen och om något kunde har gjorts annorlunda.
- Tid att ställa frågor! Nu kan kandidaten komma med frågor gällande arbetstider, arbetsuppgifter etc.
Var inte nervös! Att genomföra bra intervjuer tar mycket träning och förberedelser. Desto mer du förbereder dig inför intervjun desto bättre kommer det gå!
Referenser
Efter arbetsintervju och när du har kommit fram till en kandidat du vill anställa är det viktigt att kontrollera referenser. Ta kontakt med minst en referens. Förbered dig innan du tar kontakt med referensen. Vad vill du veta mer om? Finns det något som inte riktigt har framgått under arbetsintervjun eller i cv:t? Se till att när du kontaktar referensen att du vet exakt vad du vill fråga.
Rätt medarbetare både för dig och för företaget
Glöm inte att samarbetet mellan dig och den nya anställda är minst lika viktigt som att hitta någon med rätt kompetens. Att kunna arbeta tillsammans är A och O och att stämningen på företaget är bra. En annan sak man också bör ha i åtanke är att en person med rätt kompetens men fel inställning kan vara mer kostsamt än en person som inte har kompetensen men har rätt inställning och driv att utvecklas. Så försök få dig en bild över vad som driver personen och dess arbetsinställning.
Sammanfattningsvis
Vi hoppas att denna information har varit till hjälp och att du känner dig mer trygg i anställningsprocessen! Har du frågor kring lön och bokföring av anställda är du varmt välkommen att höra av dig till oss så hjälper vi dig! På Simsons redovisningsbyrå ser vi alltid till att våra kunder får de råd och stöd de behöver!
Relaterade Artiklar:
-
Vad är en Bokföringsbyrå?: En grundlig förklaring av vad en bokföringsbyrå är och de tjänster de erbjuder. Lär dig om bokföringsbyråer
-
Vad är Friskvårdsbidrag?: Information om friskvårdsbidrag, dess syfte och hur det gynnar anställda. Förstå friskvårdsbidrag
-
Anställa Personal – Anställningsformer och Anställningsavtal: En översikt av olika anställningsformer och vad som bör inkluderas i anställningsavtal. Läs om anställningsformer och avtal
-
Fördelar med att Ta Hjälp av en Redovisningsbyrå: Insikter om hur en redovisningsbyrå kan bistå ditt företag och dess ekonomiska hantering. Upptäck fördelarna
-
Vilken Företagsform Ska Jag Välja?: Vägledning för att välja rätt företagsform baserat på dina affärsmål och behov. Utforska olika företagsformer