Dela den här berättelsen, välj din plattform!
Vad är kundfordringar och vad händer om en kund inte betalar sin faktura? Det kommer vi gå igenom i denna artikel! Vi kommer gå igenom vad kundfordran betyder, vad som menas med osäker kundfordran och hur du bokför kundfordringar. I slut går vi även igenom steg för steg hur du ska gå tillväga om en kund inte betalar i tid.
Vad är kundfordran?
En kundfordran sker när en kund köper en vara eller tjänst på faktura och inte har blivit betald än. Fordringen som uppstår står kvar tills dess att hela fakturabeloppet har blivit betalt. Normalt sett brukar betaltiden, kredittiden, vara 30 dagar om inte annat står skrivet i avtalet. I redovisningen ska kundfordran redovisas som omsättningstillgångar inklusive moms.
Vad är en osäker kundfordran
Det händer tyvärr att kunder inte betalar sina fakturor av olika anledningar. Om en kund inte betalar sin faktura kallas det för kundförlust. När man driver ett företag är det vanligt att man gör en bedömningar över huruvida kunden i fråga har möjlighet att betala sina fakturor.
Om det finns en misstanke att kunden inte kommer kunna betala sin faktura i tid kallas det för osäker kundfordran. En osäker kundfordran kan antingen vara befarad eller konstaterad. En befarad kundfordran händer oftast när det har gått en tid efter att fakturan skulle vara betald och man befarar då att kunden inte kommer betala. Om det är säkert att kunden inte kommer betala kallas detta istället för konstaterad kundförlust.
Bokföra kundfordringar
Kundfordringar bokförs som en omsättningstillgång. Beroende på vilken metod man använder sig av för att bokföra i företaget kan det se lite olika ut. Om ditt företag använder sig av fakturametoden så ska kundfordran bokförs först när kundfakturan har skapats, och sedan bokas den bort när den har blivit betald. Använder man istället kontantmetoden så bokförs kundfordran först vid bokslutet.
Kundreskontra
Kundreskontra skapar överblick över företagets kundfordringar och underlättar redovisningsarbetet. En kundreskontra är speciellt användbart för stora företag som har många olika kunder och ligger ute med stora belopp pengar. I kundreskontran kan man se allt ifrån kunduppgifter till påminnelser och fakturabelopp. Det kan därför vara bra att ha som rutin att titta över kundreskontran och se om det finns några betalningar som ligger efter. Vad gör man om en kund inte betalar i tid?
Så går du tillväga för att få dina kundfordringar betalda
Din relation till kunden brukar spela stor roll när det kommer till obetalda fakturor. Har man god kontakt sedan tidigare kan det räcka med ett samtal och påminna om fakturan. Vill man inte ringa kan man skicka ut en påminnelse själv. Dock finns det inget krav som säger att du som leverantör måste skicka ut en påminnelse om det inte står skrivit i ert avtal.
Om inget finns skrivet i avtalet gäller dröjsmålsränta enligt reglerna i räntelagen plus påminnelseavgift för privatpersoner. Är kunden ett företag eller myndighet kan du istället lägga på en förseningsersättning på 450 kr istället för påminnelseavgiften. Om kunden fortfarande inte har betalat efter påminnelsen kan man skicka ett inkassokrav.
Ett inkassokrav är också en betalningspåminnelse men inkluderar även ett hot om indrivning och betalningsanmärkning för den som inte betalar. Ett inkassokrav ska uppfylla vissa lagstadga formella krav och kan skickas av dig själv. Dock väljer de flesta att anlita ett inkassoföretag som sköter hela proceduren.
Skulle inte detta räcka är nästa steg att koppla in Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Ansökan kostar 300 kr. Motsätts inte kravet leder det till en betalningsanmärkning hos kunden. Om en privatperson får en betalningsanmärkning finns den kvar i registret i 3 och för företag stannar anmärkningen i registret i 5 år. Om du vill att Kronofogden ska driva in pengarna kostar detta ytterligare 600 kr.
Skulle kunden bestrida kravet och betalningspåminnelsen från inkasso eller Kronofogden ska konflikten handskas i domstol. Du som fordringsägare ska då lämna in en stämningsansökan som förklarar varför du har rätt att kräva pengar från kunden.
Sammanfattning
Kom ihåg att ha allt skriftligt med kunden ifall det uppstår konflikter kring när fakturan ska vara betald eller hur mycket som ska betalas. Är det endast sagt muntligt blir det svårt att hävda vad som verkligen har sagt. Har du fler frågor kring kundfordran är det bara att höra av dig! Vi kan även hjälpa till med redovisning och löpande bokföring. Som kund hos oss är vårt mål att du ska kunna maximera vinsterna och minska kostnaderna.
Relaterade Artiklar:
-
Fördelarna med Bokföring: Utforska varför effektiv bokföring är avgörande för varje företag. Läs om bokföringens fördelar
-
Bokslut Enskild Firma Steg för Steg: En guide för att underlätta processen att göra bokslut i enskilda firmor. Följ steg-för-steg guiden
-
Fördelar med att Ta Hjälp av en Redovisningsbyrå: Lär dig hur en redovisningsbyrå kan bidra till ditt företags ekonomiska framgång. Upptäck fördelarna med en redovisningsbyrå
-
Bokföra Swish-betalningar: En praktisk guide för korrekt bokföring av Swish-transaktioner i företag. Lär dig bokföra Swish-betalningar
-
Att Välja Rätt Bokföringsprogram: Viktiga aspekter att överväga när du väljer bokföringsprogram för ditt företag. Hitta det bästa bokföringsprogrammet