Dela den här berättelsen, välj din plattform!

Vad är en leverantörsskuld och vad händer om jag inte kan betala mina leverantörsskulder i tid? I denna artikel går vi igenom allt du behöver veta om leverantörsskulder och tips på saker du kan göra om du inte kan betala dina fakturor i tid. Vi går också igenom vad som händer med fakturorna om ditt företag går i konkurs. Låt oss börja med att gå igenom vad en leverantörsskuld och leverantörsreskontra är.

Vad är en leverantörsskuld?

En leverantörsskuld är precis som det låter en skuld för en vara eller tjänst från en leverantör. Det kan vara en vara eller tjänst som man köpt och mottagit en faktura från en leverantör eller kreditgivare som man ännu inte har betalat. Leverantörsskulder kvarstår tills dess att den är betald och ska betalas enligt avtalat betalningsvillkor och tidsram.

Leverantörsreskontra är en typ av reskontra, specifikation till ett konto, där man får en överblick över leverantörsskulder som ankommit och ska betalas. I specifikationen kan man tydligt se vilka fakturor som kommer förfalla samt information gällande totala mängden leverantörsskulder som företaget har. Ytterligare finns det information gällande leverantörerna. Exempelvis adress, leverantörsnamn och fakturanummer.

Bokföra leverantörsskulder

Leverantörsskulder kan bokföras antingen enligt kontantmetoden eller fakturametoden. Vid kontantmetoden bokförs leverantörsskulder först vid bokslutet. Om man tillämpar fakturametoden bokför man istället leverantörsskulder när de ankommer. En leverantörsskuld klassificeras som en kortfristig skuld. Detta eftersom fakturor normalt betalas inom loppet av 1 år.

Vad gör jag om jag inte kan betala mina leverantörsskulder?

Om du inte kan betala dina leverantörsskulder i tid bör du direkt ta kontakt med leverantören och förklarar situationen. Ibland går det att göra en avbetalningsplan eller skjuta upp betalningen. Se över vilka fakturor som är viktigast och om det finns utgifter som går att pausa eller säg upp.

Det finns inget som kan få dig att slippa betala din leverantörsskulder. Om du inte betalar i tid kan företaget du står i skuld till antingen skicka en påminnelse eller skicka direkt till inkasso. Det finns ingen lag som säger att dom måste skicka ut en påminnelse om det inte står skrivet i ert kontrakt. Om man inte kan betala påminnelsen blir det ett inkassokrav och lyckas man inte betala inkassokravet går det vidare till Kronofogden.

Kronofogden skickar då ut ett betalningsföreläggande till dig. Om kravet på betalningsföreläggande är felaktigt har man 10 dagar på sig att överklaga. När skulden är fastställd hos Kronofogden görs en indrivning för att betala skulden. Du får därefter betalningsanmärkning av ett kreditupplysningsföretag. Vilket kan komma att påverka ditt företags kreditmöjligheter negativt i framtiden. För företag tar det oftast 5 år innan anmärkningen tas bort ur registret.

Vad händer med leverantörsskulderna om mitt företag går i konkurs?

Beroende på din företagsform kommer det se olika ut om ditt företag går i konkurs. Om du har ett aktiebolag som går i konkurs kommer bolagets tillgångar säljas av för att betala för skulderna. Därefter likvideras bolaget vilket gör att leverantören inte kan sätta krav på bolaget.

Har man däremot en enskild firma kan en privata tillgångar komma att användas för att betala av skulderna. Som leverantör kan man sätta krav på den enskilda näringsidkare att betala sina skulder när företaget har gått i konkurs.

Sammanfattning

Har du fler frågor angående leverantörsskulder eller vill ha hjälp med ditt företags bokföring och bokslut är du varmt välkommen att kontakta oss för ett möte. Vårt mål är att du som kund ska kunna maximera dina vinster och dra ner på kostnaderna.

Relaterade Artiklar:

  1. Bokslut Enskild Firma Steg för Steg: En detaljerad guide för att upprätta bokslut för enskilda firmor. Följ bokslutsguiden
  2. Fördelar med att Ta Hjälp av en Redovisningsbyrå: Förstå hur en redovisningsbyrå kan förbättra ditt företags ekonomihantering. Läs om fördelarna med redovisningsbyrå
  3. Bokföra Swish-betalningar: En guide för korrekt bokföring av betalningar genom Swish. Lär dig bokföra Swish-betalningar
  4. Kundfordran – Få Betalt av Dina Kunder: Tips och strategier för att hantera och säkerställa betalningar från kunder. Hantera kundfordringar effektivt
  5. Fördelarna med Bokföring: En artikel som förklarar varför ordnad och effektiv bokföring är viktig för alla företag. Upptäck fördelarna med bokföring
SimsonsRedovisningsbyra-financial consultants

Få en personlig konsultation.

Leave A Comment